تبلیغات
مرجع تخصصی اطلاعات خودرو - تست شورلت کوروت C6 در شیراز
مرجع تخصصی اطلاعات خودرو
ایرانی لایق بهترین هاست.

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

تست شورلت کوروت C6 در شیراز

 
 

در دنیایی كه سوپر اسپرتهای چند صد هزار دلاری با غرور و هیبتی فراوان خود را سردمدار قدرت و هیجان می دانند ، خودرویی هم سالهاست توسط كمپانی جنرال موتورز كه امروزه سودای ورشكستگیش گوش عالمیان را كر كرده است ، عاری از هر گونه ادعایی خریداران قدرت طلب خود را به خوبی ارضاء می كند . سوپر اسپرتی كه ثابت كرد سرعت ، قدرت  و هیجان در پرداخت مبالغ هنگفت خلاصه نمی شود . مهمان این شماره ی خودرو امروز یك دستگاه شورلت كوروت C6 مدل 2007 است كه چند صباحیست راهی خیابان های شیراز شده است . در ادامه به بررسی كامل این مدل و تجربه ای كه از سواری با این سوپر اسپرت زیبا كسب كردم ، خواهم پرداخت .

نخستین نسل كوروت با كد C1 در سال 1953 متولد و در 30 ژوئن همان سال اولین محموله كه همگی به رنگ سفید بودند به مشتریان تحویل داده شد . نسل اول كه تا سال 1963 در خط تولید بود ، در مجموع 30053 دستگاه فروش داشت . از سال 1963 تا 1967 عرضه ی نسل دوم یا همان C2  در دو گونه كوپه و رودستر پیگیری شد . این نسل از كوروت در یك وهله ی زمانی از موتور 500 اسب بخار بهره مند بود . نسل سوم كوروت C3 كه با نام * استینگ ری * شناخته می شد ، از سال 1968 تا 1982 با پیشرانه  200 تا 390 اسب بخار روند فروش بسیار خوبی را طی كرد ، تا جایی كه  در سال 1979 ركورد فروش كوروت از مرز 53000 دستگاه فراتر رفت . در سال 1983 شورلت كوروت C4 كه بدعت گذار مدل ZR1 بود ، متولد شد . این مدل با توان متغیر 205 تا 405 اسب بخار تا سال 1996 در خط تولید باقی ماند تا اینكه كوروت C5 جایگزین آن شد . كوروت C5 كه تا سال 2004 به دلربایی مشغول بود ، پایه های عرضه ی مدل ZO6  را تشكیل داد . اما نسل كنونی كوروت كه با نام تجاری C6 در سال 2004 توسط آقای پیترس طراحی و به دوستداران معرفی شد ، خودرویی 2 نفره كوپه ی كانورتیبل و یا كروك است كه در چندین تریم مختلف از جمله ZO6   ، ZR1  و GT1 و با محدوده قیمت 45 هزار تا 110 هزار دلار به بازار عرضه می شود . در میان نسل های مختلف كوروت ، این نسل نماینده قدرت ، سرعت و اشتیاق است . خودرویی كه با دقت هر چه تمام تر ، تكنیك و فناوری را در هم آمیخته است.

 روز ملاقات فرا رسید - ساعت 7 بعد ظهر- هوا روشن است و نسیم ملایمی می وزد – درجه حرارت هوا 23 درجه سانتیگراد و این بهترین زمان است برای دیدار با این زیبا روی غربی . تاكنون كوروت های زیادی را دیده بودم اما این بار باید دید خود را با چاشنی ریزبینانه در هم بیامیزم تا بتوانم هرچه بهتر آن را برای شما توصیف كنم .

 در برخورد اول آنچه حاصل گشت ، پی بردن به  زیبایی مثال زدنی این نسل كوروت است كه دل هر بیننده ای را می رباید .  اصالت نسل های گذشته در این نسل نیز حفظ شده است . با نگاهی به طراحی این نسل از كوروت می توان گفت ، فرم بدنه تلفیقی است از سنت و مدرنیته . كمپانی شورلت در طراحی این محصول ، ابهت اسپرت های آمریكایی و الگوهای فرم دهی اروپایی را در یك قالب جمع كرده و همین خصوصیت رمز ماندگاری و استقامت كوروت در برابر رقیبان است .

 

 طراحی C6 تا حدود بسیار زیادی از C5 الهام گرفته شده است . شاید بتوان كوروت C6 را FACE LIFT كوروت C5 نامید ، اما تغییرات بسیار گسترده تر از یك بهینه سازی معمولی است . بدین روی در درازا 5 اینچ كوتاهتر و در پهنا 1 اینچ باریكتر از نسل گذشته است . با این حال هیچ فضای اضافی ایجاد نكرده و هیچ فضایی را هم از دست نداده و بهترین آیرودینامیك و فرمان پذیری را نیز به ارمغان آورده است . از سال 1972 تاكنون ، C6  تنها نسلی از كوروت است كه از چراغ های مخفی استفاده نكرده است . در قسمت جلو چراغ های مثلثی با اضلاع  قوس دار ، جلوه ای پویا به این نما بخشیده است .

 

 در این خودرو كاسه چراغ های استاندارد كه از قاب داخلی همرنگ بدنه استفاده می كردند ، با نمونه ی مشكی تعویض شده تا با رنگ نقره ای بدنه در تضاد زیبایی قرار گیرد . سازندگان این محصول زمان های زیادی در تونل باد بر روی آیرودینامیك كوروت كار كرده اند و تا جایی موفق بوده اند كه امروزه شورلت كوروت در زمره ی بهترین سوپر اسپرت های خیابانی در وهله ی آیرودینامك ، هندلینگ و دینامیك است . یكی از تمهیداتی كه در این راستا صورت پذیرفته ، تیز تر شدن مركز سپر و دماغه ی جلو برای شكاف هر چه بهتر هوا می باشد . سپر زیبای جلو كه هواكش عرضی و پروژكتورهای زنون بر روی آن ها خود نمایی می كند ، یكی دیگر از تغییراتی می باشد كه نسبت به مدل های گذشته اعمال شده است و علاوه بر زیبایی ،  در ایجاد نیروی فشارنده نقش در خور توجهی دارد .در قسمت عقب با فضایی آشنا روبرو هستیم . چهار چراغ دوار كه در سپر یك تكه ی جذبی در بدنه كار گذاشته شده اند و دو جفت لوله اگزوز كروم كاری شده كه در جهت بهبود و یكنواخت سازی جریان هوا از میانه سپر بیرون زده اند ، تنها نكات قابل ذكر بخش انتهایی كوروت هستند .

 

شاید بتوان نمای جانبی كوروت را زیبا ترین و تاثیر گذار ترین  نما بر روی بیننده دانست . قرار گیری پیشرانه در نمای جلو ، كشیدگی كاپوت را به دنبال داشته است . شیشه های عقب و به طور كل فرم اطاق ، همان طرح اصیل خود را یادآور می شود كه از اولین نسل تا اكنون این سنت حفظ شده است . رینگ های پنج پره  ستاره ای نیز جلوه ی بصری نمای جانبی را دو چندان كرده است . اندازه چرخ ها با مارك * KUMHO* در جلو 18 اینچ ZRF245.40  و در عقب 19 اینچ ZRF285.35  می باشد كه مقاومت بسیار بالای در برابر نیروی سایشی و گرما دارند .

 

 همانند دیگر نسل های كوروت ، این نسل نیز از بدنه ای ساخته شده از فایبر گلاس تقویت شده بهره می برد  ، كه نه تنها كاهش چشمگیری در وزن بدنه داشته ، بلكه مقاومت بالایی نیز به همراه دارد . البته عده ای با بیان اینكه كوروت از بدنه ای پلاستیكی استفاده می كند ، سعی در پایین آوردن وجه ممتاز كوروت دارند و این ویژگی را نقطه ضعفی برای آن می دانند . حال برای آنكه به مزیت استفاده از این نوع مواد در ساخت بدنه پی ببرید ، به مواد سازنده خودروهای فرمول 1 نگاهی بیندازید تا این استراتژی كمپانی شورلت را مورد ستایش و تحسین قرار دهید !

 

كوروت C6 از سیستم  ورود بدون كلید بهره می برد . به این شكل كه تنها با قرار داشتن كلید در جیب راننده و نزدیك شدن به خودرو ، سیگنالی از مجموعه ی الكترونیكی كلید ارسال می شود كه باعث باز شدن قفل در شده  و با فشار قسمتی از دستگیره ی در مكانیزم باز شدن آن تشكیل می شود . در قسمت داخل نیز برای باز كردن درها فقط كافیست دكمه ی روی در را فشار دهید تا درها به صورت اتوماتیك باز شوند !

 

شاید كوروت در طول عمر بیش از نیم قرن خود به دو چیز احتیاج داشته است . اول آنكه كابین خود را هرچه لوكس تر از گذشته نماید . دوم آنكه در ساخت آن از كیفیت بالاتری سود جوید . با ورود به كابین آنچه به وضوح مشهود است ، پیشرفت قابل ملاحضه در انتخاب مواد مصرفی و هر چه نزدیك تر شدن C6 به رقیبا اروپایی است . استفاده از مرغوب ترین مواد در ساخت كابین ، خود گواه بر این است كه مدیران جنرال موتورز با ارتقاء كیفیت ساخت ، سعی در بالابردن وجه و اعتبار كوروت دارند . فضای دو نفره داخلی در نوع خود بسیار خوب و جادار است . داشبور ساده اما قابل قبول و زیباست . كلید ها نیز از آرگونومی مناسبی برخوردارند و به راحتی در اختیار قرا ر می گیرند . طراحی مناسب ستون ها زاویه دید كاملی را در تمام زوایا به معرض نمایش می گذارد  ، فقط در دید عقب كمی با كاهش دید روبرو هستیم كه برای خودرویی در این كلاس عادی به نظر می رسد . در این بین نبود سنسور های فاصله سنج جلو و عقب یك فقدان برای كوروت محسوب می شود .

 

 صندلی های این كوروت با نمونه دو رنگ تمام چرمی ZO6   تعویض شده اند كه علاوه بر آرگونومی و فرم نگهدارنده بهتر ، زیبایی كابین را نیز دو چندان می كند . این صندلی های 1300 دلاری كه در سمت راننده از تنظیم كاملا برقی و در صندلی سرنشین كناری از مكانیزم دستی استفاده می كند  ، بدن سرنشینان را به خوبی در بر می گیرد و در مانورهای سریع اجازه ی لغزیدن به آن ها را نمی دهد . این نیز خود در مانورهای سریع بسیار مفید و ارزنده جلوه می كند .

 

از دیگر تغییراتی كه در این كوروت اعمال شده ، تعویض سیستم صوتی فابریك كارخانه با یك مجموعه حرفه ای 2700 دلاری ساخت كمپانی شهیر PIONEER است كه از مجموعه DVD  پلیر ، شامل : مانیتور لمسی ، ردیاب ماهواره ای GPS و قابلیت اجرای انواع فایل های صوتی و تصویری از جمله  DIVX ، بهره می برد . چهار اسپیكر در داخل اطاق و دو ساب ووفر قدرتمند در صندوق عقب ، صدای دالبی دیجیتال یك سالن كنسرت را در خودرویی 2 نفره تولید می كند ! سیستم ایركاندیش تمام اتوماتیك ، رادیو ماهواره ای XM ، آینه ها و بالابرهای شیشه تمام اتوماتیك ، سیستم ورود بدون كلید ، دزدگیر پیشرفته و چهار كیسه هوای محافظ سرنشین و راننده ، از برخی تجهیزات استاندار كوروت می باشند .

 

كوروت پیش روی ما از نوع كوپه ی CONVERTIBLE ( قابل تبدیل )  است كه با مكانیزم دستی قابلیت برداشتن سقف را دارد . برای اینكار ضامن های نگهدارنده ی سقف را آزاد می كنیم و با بلند كردن سقف توسط دو نفر ، آن را در صندوق عقب 643 لیتری كه به لطف كوچكتر شدن بازوهای نگهدارنده ی چرخها ی عقب ، فضای خوبی را در اختیار می گذارد ، قرار می دهیم .

 

حالا نوبت به رانندگی با این هیولای كم ادعا می رسد . کمربند پیش کشنده را بسته   و دكمه ی استارت را فشار می دهم . پیشرانه ی غرنده ی كوروت با كمترین مكث ممكن روشن می شود . این پیشرانه از نوع LS2 6 لیتری می باشد كه از 16 سوپاپ در سر سیلندر بهره می برد . این موتور كه طبق روال تمامی كوروت ها از  نوع هشت سیلندر و چیدمان آن V  شكل می باشد ، 400 اسب بخار قدرت  را در دور 6000  RPM   به راحتی هر چه تمام تر در اختیار می گذارد .

 

 نكته ی بسیار جالب و  قابل تقدیر اینكه مصرف سوخت كوروت با این موتور طبق ادعای كمپانی كمتر از 12 لیتر در هر 100 كیلومتر است ! ( چیزی كمتر از پیكان ! ) البته در خودروی پیش روی ما  با توجه به آنكه كاركردی بیش از 34 هزار كیلومتر دارد و شرایط  محیط و سوخت ، آنچنان خوب و مرغوب نیست ، مصرف سوخت در برهه ای از زمان به 16 لیتر در هر 100 كیلومتر رسیده است . كوروت C6   با  وزن  1442 كیلوگرم تا سرعت 300 كیلومتر بر ساعت اوج می گیرد ، در حالی كه بهترین و دقیق ترین سیستم فرمان ایمنی و لذت رانندگی در سرعتهای بالا را دو چندان می كند .

 

گیربكس 6 سرعته دستی را به كمك اهرم موجود در كنسول میانی درگیر نموده  و به وسیله ی شاسی های مثبت و منفی پشت فرمان اقدام به تعویض دنده می نمایم . 525 نیوتن متر گشتاور كه در دور 4400  RPM حاصل می گردد ، كوروت را باشتاب حدوداَ 5/4  ثانیه ای ، با خشونت هر چه تمام تر از زمین می كند !

 

دنده ها تا حدودی سبك هستند اما آنچنان دقیق به نظر نمی رسند . ضریب دنده ها نسبت به C5 بهبود یافته است  و مسافت بیشتری را می توان با هر دنده پیمود . با كوروت C6 تا سرعت 80 كیلومتر را می توان با دنده ی یك طی كرد . تا سرعت 116 كیلومتر دنده ی دو درگیر است و به همین منوال دنده ی سه تا 167 ، دنده ی چهار تا 238 ، دنده ی پنج تا 281 و با دنده ی 6 تا 300 كیلومتر بر ساعت می توان سرعت گرفت . انتقال قدرت به محور عقب اعمال می شود . از همین رو تونل گاردان از ورق های آهنی ساخته شده تا بالاترین استحكام در كنار حداقل وزن پدید آید . سیستم تعلیق كوروت كه از فنرهای شمشی عرضی استفاده می كند ، نه آنچنان خشك است كه ضربات را كاملا به سرنشینان منتقل كند و نه آنچنان نرم كه در مانورهای سریع و سر پیچ ها با مشكل روبرو شویم . فنر بندی كوروت از سیستم MAGNETIVE SELECTIVE RIDE   استفاده می كند كه بسته به شرایط سطح مسیر ، كمك فنرها را به صورت هیدرولیكی نرم تر و یا سفت تر می كند . این كمك فنرها با دریافت بازخوردها و ناهمواریهای سطح جاده ، در كمترین زمان ممكن حركت خود را توسط روغن موجود در مجموعه ، با نوع و شرایط جاده تطبیق می دهد . به طور كلی می توان گفت سواری با كوروت ،محكم و راحت است و به هیچ عنوان یك سواری كسل كننده و پر فراز و نشیب را به سرنشینان تحمیل نمی كند .

 

دینامیك كوروت واقعا فوق العاده است و پیچ های پیش رو به راحتی طی می شوند . البته در این بین نمی توان نقش موثر سیستم های پایداری الكترونیكی ، سیستم ضد هرز گردی و سیستم  TRACK MOD  كه در مانورهای خطرناك وارد مدار می شود را نادیده گرفت . قرار گیری موتور در قسمت جلو سبب شده اكثریت وزن به قسمت جلو انتقال پیدا كند ، تا جایی كه در شتابگیریهای بسیار سریع در مسیرهای خیس و در سر پیچ های تند ، قسمت عقب به دلیل سبك بودن و تقسیم وزن نامناسب كه در اكثر خودروهای آمریكایی شایع است ، تا حدودی پایداری خود را از دست می دهد و تمایل به حركات جانبی دارد . البته با حركت مناسب پدال گاز و وارد مدار شدن سیستم های كمكی  اللخصوص سیستم ESP   می توان تا حدی كه تعادل حفظ شود ،  این انحرافات را خنثی كرد .

ترمز های كوروت از  نوع دیسك های منفذ دار خنك شونده در هر دو محور جلو و عقب می باشد  كه مجموعه ی ABS بر روی هر چهار چرخ نصب شده است . این  سیستم ABS پیشرفته ی كوروت كه در تعامل كاملی  با سیستم كنترل كشش و سیستم ACTIVE HANDLING  قرار دارد ، باعث توقف خودرو در تمامی شرایط با كوتاه ترین زمان ممكن می شود و از انحرافات جانبی تا حدود زیادی جلوگیری می كند .

 

در گذر از خیابان نكته ای كه برایم جالب بود و جای تعجب داشت اینكه شورلت كوروت همانقدر نگاه رهگذران را به خود معطوف می كند و برای مردم جذابیت دارد ، كه پیش از این با فراری F430  تجربه كرده بودم ! و این نشان از طراحی برتر كوروت دارد . به هر حال هر آغازی ، پایانی دارد و ما نیز در اینجا باید این ملاقات فراموش نشدنی را به پایان برسانیم . از این بررسی می توان نتیجه گرفت كه شورلت كوروت با قیمتی بسیار كمتر از رقیبان اروپاییش ، پا به پای آن ها می تازد . دینامیك ، قدرت  و طراحی كوروت فوق العاده است و قیمت آن نیز در خور توجه و كاملا مناسب . و ای كاش روزی شرایط تعرفه گذاری گمرگ و واردات خودروهای خارجی آنچنان فراهم و اصلاح  شود ، كه جوانان ایرانی همچون همتایان عرب خود ، به جای هیوندای كوپه و . . . پا در ركاب شورلت كوروت بگذارند .

 

در پایان از دوستان عزیزم آقایان داریوش و مازیار نوذری كه صمیمانه خودرو خود را در اختیار ما قرار دادند و همچنین آقایان رضا و منوچهر نوذری كه در فراهم آوردن شرایط این ملاقات همكاری دوستانه ای با ما داشتند ، كمال تشكر و قدر دانی را داریم .

مشخصات فنی شورلت كوروت C6

نوع موتور

LS2

تعداد و چیدمان سیلندر

8 سیلندر V شكل

حجم موتور

6000 CC

تعداد سوپاپ

16

قدرت موتور

400 اسب بخار دردور6000  RPM

گشتاور

525 نیوتن متر در دور 440 RPM

شتاب 0 تا 100

حدود 5/4 ثانیه

حداكثر سرعت

300 كیلومتر در ساعت

گیربكس

6 دنده دستی

حجم باك سوخت

68 لیتر

مصرف سوخت

12  لیتر در هر 100 كیلومتر

ابعاد تایرهای جلو

ZRF 245/40 - 18

ابعاد تایرهای عقب

ZRF 285/35 - 19

نویسنده و عکاس : سید فرشاد سجادیان
منبع : ماهنامه ی خودرو امروز و وبلاگ دنیای خودرو

درباره وبلاگ

با سلام به شما دوست عزیز امیدوارم که مطالب وبلاگ مورد توجه شما قرار بگیرد. تمام کسانی که مایل به دریافت مجموعه عکس خودروهای برندهای معتبر دنیا از اولین سال تولید تا نسل آینده و همچنین فیلم های تست خودرو های اسپرت TOP GEAR هستندبا شماره تلفن 09359367555 تماس بگیرند.
آدرس های جدید وبلاگ www.khodro.vov.ir و www.netcarshow.vov.ir
مدیر وبلاگ : saeed

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • بیشترین سرعتی که تجربه کردی چند کیلومتر در ساعت بوده؟!










نویسندگان

چت روم

كد چت روم

FreeCod Fall Hafez

ا