تبلیغات
مرجع تخصصی اطلاعات خودرو - نگاهی به طراحی Lexus RX 2009
مرجع تخصصی اطلاعات خودرو
ایرانی لایق بهترین هاست.

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

نگاهی به طراحی Lexus RX 2009 به بهانه ورود به کشور

سال 1983 ؛ یک جلسه محرمانه با حضور مسئولین کمپانی تویوتا برگزار می شود . در این جلسه مدیر کل وقت مجموعه تویوتا تصمیم میگیرد اتومبیلی لوکس بسازد که در دنیا بهترین باشد و در همان جلسه به زیر مجموعه خود دستور میدهد که بدون محدودیت زمانی و پولی این کار را به انجام برسانند. حدود چهار هزار نفر از بهترین ها  دست به کار می شوند تا اولین خودروی لکسس با نام  LS 400 در سپتامبر سال 1989 به بازار عرضه شد و تا به

هیچ برندی به اندازه لکسس نتوانسته است نتایج درخشانی  در زمینه کیفیت ساخت و رضایت مشتری کسب کند.محصولات کمپانی لکسس که در ابتدا قرار بود  نام "لکسیس" برای آن انتخاب شود در بدو ورود خود به بازار با یک اتفاق ناگوار رو برو میشوند . هشت هزار لکسس مدل  LSورودی به آمریکا در قسمت کنترل کروز خود مشکل پیدا میکنند. این  اتفاق میتواند کار لکسس را نیامده تمام کند! اما تصمیم گیران و مسئولان لکسس با تیز هوشی خاصی از یک اتفاق وحشتناک در ابتدای کار خود ، یک تبلیغ استـثـنایی برای خود میسازند و با عرضه یک سرویس فوق العاده و متفاوت تمامی نگاه ها را به سوی خود جلب میکنند.

و این بار نه تنها مشتریان آمریکایی بلکه رقبای لکسس که رقیب را جدی نگرفته بودند اکنون با دید متفاوتی به این رقیب خطرناک نگاه کردند. لکسس در اولین سال حضور خود در آمریکا بیش از پنجاه هزار دستگاه فروخت و در سال  1996 به مجموع فروش نیم میلیون دستگاه در عرض هفت سال حضورش در آمریکا دست یافت.

RX نخستین SUV بود که توسط لکسس در سال 1989 به بازار عرضه شد .



RX نسل دوم :

نسل دوم آر ایکس در سال 2003 در حالی  به دوستداران صنعت خودرو معرفی شد که "اس یو وی" دوستان مجذوب خودروی تازه از راه رسیده ب.ام.و یعنی X3 بودند.

این خودرو در مدت زمان حضور خود در بازار های بین المللی به موفقیت های بسیاری دست یافت. "آر ایکس" نسل دوم در سال 2008 پر طرفدار ترین اس یو وی لوکس در ایالات متحده آمریکا و پرفروش ترین مدل لکسس در همین سال بود.



نسل دوم این لکسس در سال 2008 در حالی وارد بازار خودرو کشورمان شد که خود را آماده بازنشستگی میکرد و منتظر نسل بعدی خود بود. "آر ایکس" نسل دوم با شکل  و شمایلی که بی شباهت به خودرو پر فروش کشور یعنی تویوتا پرادو نبود در ایران به دلیل ناشناخته تر بودن برند لکسس نسبت به دو رقیب محبوب خود یعنی ب.ام.و و مرسدس بنز نتوانست به فروش مطلوبی برسد.



طرح ظاهری نسل دوم این خودرو اگرچه از طرح های متداول و معمول خودروهای SUV فاصله داشت و به خصوص در نمای جانبی شما با یک  SUV صرف روبرو نبودید اما RX نسل دوم را نباید زیبا نامید. مخصوصا اینکه زاویه ستون انتهایی خودرو چراغ های سفید قسمت عقب خودرو با بسیاری از سلیقه ها همخوانی نداشت و مدتی زمان میبرد تا به آن عادت کنید. اما به هرحال همه این ویژگی ها به اضافه کیفیت بسیار مطلوب این محصول باعث شده است که شما با خودرویی متفاوت رو برو باشید .

نسل سوم لکسس RX :

شاید بهترین تعبیر برای RX جدید "بمب تکنولوژِی" یا فستیوالی از فناوری های جدید باشد.



به طوری که " مارک تمپلین" مدیر کمپانی لکسس در هنگام معرفی RX جدید ، این اتومبیل را جذاب ترین اتومبیلی خواند که این کمپانی تا کنون عرضه کرده است. در عین حال "تاکایوکا کاتسودا" سرمهندس پروژه آر ایکس جدید ، این خودرو را " اختراعی جدید" خوانده است.



RX جدید محصول یک تیم طراحی به نام  L-Finesse RX بوده که روند طراحی آن در مدل GS سال 2006 به دوستداران لکسس معرفی گردید. تمامی ابعاد خارجی نسل جدید این خودرو بزرگ تر از مدل پیشین است.

اولین نکته ای که در برخورد اول با این خودرو توجه بیننده را به خود جلب میکند زاویه خمش ستون انتهایی خودرو و طراحی پنجره های درهای عقب خودروست.

RX جدید کمی بیشتر از نسل پیشین خود با تعاریف خودرو SUV فاصله گرفته است.



برخورد هنرمندانه انحنای شیشه عقب و شیشه درب های عقب خودرو در محل ستون C طرحی بسیار پویا و جدید را در ذهن بیننده ایجاد میکند. هنگامی که از نمای جانبی به خودرو مینگرید شیشه های کناری توجه شما را جلب خواهند کرد . ارتباط و تناسب ابعاد مابین شیشه و بدنه خودرو یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذاری در طراحی خودروست.  

امروزه یک اصل طراحی در صنعت خودروسازی میگویدهنگامی که ارتفاع خودرو را از سقف خودروتا سطح زمین به سه بخش مساوی تقسیم کنیم ، باید نسبت شیشه ها به سطح بدنه را یک از سه در نطر بگیریم .



نحوه طراحی شیشه های کناری RX با توجه به اینکه سطح شیشه ها از تناسبات معمول طراحی خودرو کمتر است حس دینامیکی قوی و ظاهری اسپرت را به بیننده القا میکند. اما از طرفی این روند طراحی تا اینجا خوشایند ، مشکلاتی را نیز دارد که مهمترین آن تنگی فضای داخل و به نوعی فدا شدن عملکرد خودرو در برابر ظاهر خودروست . بهترین مثال در این مورد مرسدس CLS است که با طراحی اغواگر و استایلی مسخ کننده از فضای داخلی تنگ و تاریکی رنج میبرد.   در این گونه طراحی ها شما با طراحی فراتر از زمان و خودرویی با ظاهر کاملا دینامیکی روبرو هستید اما از طرفی باید این نکته را نیز بپذیرید که در کنار همه این ویژگی ها تنگی فضای داخل و نوعی احساس خفگی نیز همراه شما خواهد بود. اما با توجه به ابــعاد خودرویRXو کلاس این خــــودرو این نکته بسیار کمرنگ خواهد بود. جلوی خودرو ساده و زیبا طراحی شده است.

 




خطوط تیز و زوایای تند قسمت جلوی خودرو شما را ناخوداگاه یاد طرح های رادیکال شرکت " آکورا" می اندازد. اما در این بین از شباهت هنرمندانه چراغ های این خودرو با چراغ های سری IS و LS این کمپانی نمیتوان به سادگی گذشت. شباهت های نسل جدید آر ایکس با نسل سوم خود به مراتب کمتر از شباهت های نسل سوم و نسل دوم این خودرو میباشد . به همین دلیل در هنگام مشاهده این  خودرو به نظر میرسد که با سری جدیدی از کمپانی لکسس روبرو هستیم نه با RX جدید. اما هنگامی که با دقت بیشتری به خودرو نگاه کنیم رگه های از پدر را در این خودرو مشاهده خواهیم کرد. سپر بزرگ و عضلانی قسمت جلو و جلو پنجره ای که نسبت به نسل قبلی این خودرو  جدید سازی شده اند گویای این شباهت هاست.



ما در قسمت عقب خودرو با ظاهری کاملا آر ایکسی مواجه هستیم ! چراغ های سفید یا به تعبیری "یخی" ، که ادامه دهنده رویه ی نسل اول این خودروست و فرم سپر عقب خودرو که  در برگیرنده پروژکتور های عقب خودروست جای تردیدی نخواهد گذاشت که این خودرو یک آر ایکس است. هرچند همانطور که در ابتدای معرفی این سری از محصولات لکسس بیان شد این قسمت همواره یکی از انتقاد برانگیز ترین قسمت های این خودرو بوده و هست. اما این بار طراحان هنرمند لکسس با طراحی گرافیک زیباتری برای چراغ های عقب ، چیز متفاوتی را ارائه کرده اند. در نسل پیشین این خودرو علاوه بر اینکه چراخ های یخی با سلیقه بسیاری همخوانی  نداشت به جرات میتوان خود گرافیک چراغ ها را نیز زشت نامید. اما در نسل جدید شما با چراغ هایی روبرو هستید که پـیشتر در خودرو های کانسپت دیده بودید.



صرف نظر از قسمت طراحی این خودرو RX جدید در داخل کابین نیز از یکی از جذاب ترین کابین ها در زمان فعلی بهره میبرد. RX جدید همانند نسل پیشین خود در دو نوع بنزینی و هیبریدی با لیست بلند بالایی از تجهیزات جدید عرضه خواهد شد.   به هر حال آنچه که گفته شد اولین احساس در اولین برخورد با این خودرو میباشد و طراحی ظاهری هرچیزی به دور از هرگونه قاعده و قانونی به سلیقه مصرف کننده بستگی دارد . محبوبیت و خوشنامی لکسس در بازار های جهانی و موفقیت های گذشته نسل های اول و دوم سری RX جای تردیدی در موفقیت این خودرو نخواهد گذاشت . اما باید دید این خودرو در بازار سنتی خودروی ایران که مصرف کننده حاضر است با پرداخت بهای بسیار بیشتری امکانات کمتری در اختیار داشته باشد اما لوگوی بنز یا ب.ام.و را در جلوی خودروی خود مشاهده کند  به چه میزان موفقیتی دست خواهد یافت!

درباره وبلاگ

با سلام به شما دوست عزیز امیدوارم که مطالب وبلاگ مورد توجه شما قرار بگیرد. تمام کسانی که مایل به دریافت مجموعه عکس خودروهای برندهای معتبر دنیا از اولین سال تولید تا نسل آینده و همچنین فیلم های تست خودرو های اسپرت TOP GEAR هستندبا شماره تلفن 09359367555 تماس بگیرند.
آدرس های جدید وبلاگ www.khodro.vov.ir و www.netcarshow.vov.ir
مدیر وبلاگ : saeed

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • بیشترین سرعتی که تجربه کردی چند کیلومتر در ساعت بوده؟!










نویسندگان

چت روم

كد چت روم

FreeCod Fall Hafez

ا